ELEKTRICKÉ MOTORY TRAMWAYOVÝCH VOZŮ SÉCHERON ŽENEVA - BARTELMUS DONÁT A SPOL BRNO - REKLAMNÍ PROSPEKT A4 - 1925 - 8 STRAN- ČESKY
Popis
REKLAMNÍ PROSPEKT NA ELEKTRICKÉ MOTORY TRAMWAYOVÝCH VOZŮ SYSTÉM SÉCHERON ŽENEVA TOVÁRNY BARTELMUS, DONÁT A SPOL BRNO. FORMÁT A4 - VYDÁNO V ROCE 1925 - 8 STRAN. PRVNÍ DVA LISTY PŘI SPODNÍM OKRAJI CCA 1 CM NATRŽENY. DESKY MÍRNĚ ZAPRÁŠENÉ.
ELEKTROTECHNICKÉ ZÁVODY BARTELMUS, DONÁT A SPOL BYLY ZALOŽENY V ROCE 1887 JAKO DRUHÝ ZÁVOD SVÉHO DRUHU V RAKOUSKU-UHERSKU PO KŘÍŽÍKOVĚ ZÁVODU V PRAZE (1884).
JELIKOŽ JSTE NA STRÁNKÁCH ANTIKVARIÁTU KOKICKOVI, PŘIJMĚTĚ PROSÍM DALŠÍ ZAJÍMAVOSTI KE JMÉNŮM SPOJENÝCH S TOUTO TOVÁRNOU:
- ING. Robert Bartelmus (1845-1919) - otec zakladatel prvního elektrotechnického podniku svého druhu na Moravě, který zahájil svoji činnost jako dílna s 15 dělníky instalacemi elektrického osvětlení, výrobou obloukových lamp a dynamoelektrických strojů. Společnost existovala až do roku 1927, kdy byla po svém úpadku pohlcena Škodovými závody v Plzni. V soukromém životě je jméno továrníka Bartelmuse spojeno se jménem architekta Dušana Jurkoviče: Bartelmus si nechal v letech 1900-1900 postavit ve stylu lidové secese letní sídlo v Novém Městě nad Metují právě od něho (vila na Rezku viz proklik). Dcera továrníka Bartelmuse Božena se za Jurkoviče v roce 1903 provdala. V manažerském trolístku Bartelmus, Donát a Dobrouva byl Bartelmus zodpovědný za obchod a logistiku.
- Josef Donát (1858-1937) – alias moravský druhý Křižík byl český elektrotechnik, průmyslník a vynálezce a dalším spoluvlastníkem závodu Bartelmus & Co. Do výrobního programu podniku od počátku patřily stejnosměrné stroje a později podstatná část tehdejší silnoproudé elektrotechniky tj. výroba dynam, motorů, rozvaděčů, ale i oddělení obloukových lamp (patent obloukové lampy systém Doubrava-Donát získala na světové výstavě v Paříži v roce 1900 zlatou medaili). V manažerském trolístku Bartelmus, Donát a Dobrouva byl Donát zodpovědný za výrobu.
- Štěpán Doubrava (1857-1897) byl český elektroinženýr, konstruktér, vynálezce, pedagog, průmyslník a třetí spoluvlastník závodu. Ve společnosti byl až do své předčasné smrti v roce 1897 zodpovědný za inovace.
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
Pouze registrovaní uživatelé mohou vkládat příspěvky. Prosím přihlaste se nebo se registrujte.